torsdag, maj 01, 2008

Och jag gör vad som helst för att få ditt liv att verka bättre

Aftonbladet skriver om den svenska stand up-vågen. Jag håller med i mycket. Utan att riktigt tänka på det har jag suttit och varje vecka under minst fem års tid tittat på humorprogram som ”Parlamentet”, ”Sverige dansar och ler” och ”Stockholm Live”. Det var dock inte förrän i höstas som jag insåg det själv. Jag satt i mitt lilla rum i Frankrike och kom på mig själv med att söka efter stand up med diverse svenska komiker. Jag fann även ComedyTV och såg de klippen om och om igen. Favoriten blev snabbt Henrik Schyffert och han förtjänade verkligen att få priset för årets manlige komiker tidigare under 2007.


Så kom Björn. Min första tanke var ”så kul är han väl inte”. Det tog två dagar, sedan fick jag inte nog av herr Gustafsson. Suget efter att se stand up live (som det ska vara) blev så starkt att hela jag gick runt som ett sugmärke nere i landet baguette. Jag bokade i alla fall biljetter för framtida skratt.


Nu kom jag hem tre månader tidigare än planerat och bor sedan nästan två veckor tillbaka hos mina föräldrar i Västervik. Världens ände, säger man stand up comedy så är det få som fattar vad det handlar om. Så det lär ta ett tag till innan jag tar mig till en scen, och ännu längre tills jag står där själv. Om det någonsin händer.


Komedin har blivit som en drog. Om jag inte får skratta blir jag nervös och deppig. Om jag hade kommit på tidigare att jag kunde självmedicinera med något bättre än svält och piller så hade jag kanske kommit ifrån allt dumt jag gjort mig själv lite tidigare och fått lite färre och mindre djupa ärr. Jaja, jag kan ju inte tänka så. Blicka framåt nu…


I sommar flyttar jag till Uppsala. Efter det blir det andra bullar. Ett annat utbud och en närhet till hufvudstaden där det mesta händer. Just nu får jag sitta i världens ände och längta och skriva. Vi ses i höst.


Här kommer Schyfferts tacktal från stand up-galan 2007:







Inga kommentarer: