torsdag, februari 25, 2010

our aspirations, are wrapped up in books

Bokrean är en utav mina bästa vänner. Dock har det blivit mindre och färre kassar de senaste åren på grund av ekonomi och platsbrist. När jag var yngre, för si sådär tio år sedan, så sparade jag hela året för att kunna shoppa loss på bokrean. Samtidigt så var utbudet mindre då eftersom jag främst köpte ungdomsböcker. Efter det så har jag väl kommit på att jag faktiskt kan låna det mesta på biblioteket och köper bara sådant som jag verkligen vill äga, eller presenter. Så tjusningen ligger mer i att gå upp oförskämt tidigt och trängas bland bokhögar.

Här är en lista (utan inbördes ordning) av dagens fynd:

*Långpannans lov - Anna Braw (red)[recept på bak i långpanna, mycket kaka med andra ord]

*Bitterfittan - Maria Sveland [roman som sträcklästes i en bil farandes genom Tyskland 2008 och nu är det dags igen]

*F-ordet, mot en ny feminism - Petra Östergren (red) [läsvärd och användbar antologi om allt från mode till djurporr]

*Hur ska det heta? - Gösta Åberg [en användbar uppslagsbok med språkriktighet från A till Ö]

*Bergsprängardottern som exploderade - Lo Kauppi [den här har jag inte läst måste jag erkänna, men någonting sa mig att jag måste ha den]

*Så gör prinsessor - Per Gustavsson [en härlig bilderbok om vad prinsessor brukar göra. fäktas, äta frukost på sängen och sånt]

*Mitt bästa recept ur Allt om Mat [en trevlig liten kokbok med mycket inspiration men utan knepiga ingredienser]

*Riddar-Rakel och de tre stordåden - Martin Widmark & Britt Sternehäll [Rakel visar att tjejer visst kan vara hjältar och riddare]

Det var de. Jag tycker att urvalet representerar mig; bilderböcker, kokböcker, språknörderi och kvinnor. Möjligtvis skulle det ha varit något om livsåskådning och någon klassiker också. Något säger mig dock att innan rean är slut så kommer listan att ha utökats något.


Wrapped up in books - Belle & Sebastian

Inga kommentarer: